Voorpagina MediCity Gezondheids Forum
Forum Dagboeken Gebruikersgroepen Fotoalbums Leden

Problemen of vragen over je gezondheid? Plaats hier een bericht!

Let op!

Je bent niet ingelogd of je hebt je nog niet geregistreerd. Je kunt daarom nog niet gebruik maken van de vele mogelijkheden die MediCity biedt. Ben je nog geen lid? Registreer je dan even bij deze website over gezondheid en welzijn om de vele ervaringen van andere leden te lezen, om zelf reacties te geven of een nieuw bericht te plaatsen, om gebuik te maken van de gratis interne (anonieme) berichten service, of één van de andere mogelijkheden. Al meer dan 27.000 anderen gingen je al voor!

Klik hier om je te registreren op deze site

Ga Terug   MediCity Gezondheidsforums > Uiterlijk > Huid - gezicht

Huid - gezicht Hier vind je tips, vragen en discussies over acné, puistjes, mee-eters, pigmentvlekken, etc.

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 22-05-06, 19:32   #1
susannah
Junior Member

Heeft bedankt: 0
Is bedankt: 0
Standaard Puistjes "verslaving"?

ik zit met een probleem ., ik heb dus normaal gesproken helemaal geen last van jeugdpuistjes maar ik veroorzaak ze zelf . door eraan te krabben en te knijpen enzo ., het klinkt heel raar maar het is echt een soort verslaving geworden ik kan er gewoon niet mee stoppen, volgens mij is er bijna niemand die dit heeft want het is echt een rare verslaving, ik heb van mezelf gewoon een normaal glad gezicht maar doordat ik er steeds aanzit krijg ik allemaal van die puistjes en rode vlekjes, heeft iemand misschien tips of een goeie verslaving inplaats van deze om hiervan af te kome? ik zit er echt heel erg mee! oja ik heb ook erg last van zweethanden&voeten ik krijg daardoor vooral veel eczeem bultjes op mijn voeten maar ook soms op mn handen ik vind dit erg vervelend , zijn hier middeltjes tegen? alvast bedankt!
susannah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-06-06, 22:23   #2
Gast2
Guest

Standaard Re: Puistjes "verslaving"?

Heel erg vreemde verslaving inderdaad. Ik heb er zelf ook last van, en het is eigenlijk onvoorstelbaar dat het blijkbaar zo lastig is om er controle over uit te oefenen. Ik heb altijd al zulk soort dingen gehad, en altijd in beperkte mate. Vroeger had ik een tijdje de gewoonte om mijn ogen af en toe tot spleetjes te knijpen, altijd heb ik wel een beetje nagel gebeten, en ook bij plekjes heb ik dus altijd de neiging om ze open te krabben. Het beperkt zich bij mij tot 1 enkel plekje altijd, en vaak blijf ik dan wel een paar maanden aan dat enkele plekje pulleken. Totdat ik een ander plekje heb gevonden, of totdat het op de een of andere manier ophoudt. Zo heel vaak zit ik er eigenlijk nog niet eens aan te krabben, maar ja, die enkele keren per dag zorgen er al voor dat het niet de kans krijgt om weer te genezen.

Ik vraag me ook regelmatig af hoe ik er vanaf kan blijven. Theoretisch zou je kunnen proberen om het schadelijke gedrag te vervangen met iets dat niet schadelijk is. Bijvoorbeeld proberen om telkens even in je vinger te knijpen als je eigenlijk aan een plekje zou willen krabben. Blijkbaar is er op de een of andere manier een behoefte om "iets" te doen. Maar in de praktijk lijkt dat me zelf makkelijker gezegt dan gedaan.

Ik vrees voor je dat de gevoeligheid voor het ontwikkelen dwangmatige gedragingen iets blijvends is, en dat de nadruk met name moet liggen op het binnen de perken houden daarvan. Maar ja, het blijft lastig.
  Met citaat antwoorden
Oud 01-06-06, 22:39   #3
Gast2
Guest

Standaard Re: Puistjes "verslaving"?

Hier staat een interessant artikel over hoe je van tics af zou kunnen komen.

http://www.goedgevoel.be/index.php?p...=6&artikel=111

Het gaat over tics, die indien ze zegmaar een bepaald niveau van schadelijkheid bereiken onder de noemer van dwangmatig gedrag vallen. Op de site staat dat blijkbaar de halve wereldbevoking wel een paar tics heeft, alleen is denk ik de tic die wij hebben wel een beetje een bijzondere.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Momenteel bekijken: 1 (0 leden en 1 gasten) actieve gebruikers dit onderwerp

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichten Regels